De dienstverlening van werkgevers in de accountancy- en belastingadviesbranche vertoont heel veel overeenkomsten, de bedrijfsculturen zijn echter heel verschillend.
Op welke punten onderscheiden de culturen zich van elkaar en op welke manieren kun je inzicht krijgen in deze culturele aspecten?
Formeel versus informeel
Iedere werkgever zal van zichzelf zeggen dat zij informeel zijn. Toch zien wij grote verschillen in organisaties. De ene werkgever hanteert kent een strakkere hiërarchie en procedures, terwijl anderen openstaan voor flexibiliteit. Bij sommige kantoren lopen veel collega’s in een pantalon, blouse en soms zelfs nog stropdas, terwijl je bij andere kantoren de directie in een jeans en op sneakers ziet lopen. Ga na waar jij jezelf het prettigst bij voelt, neem dit mee in je selectie en zorg er meteen voor dat je hier rekening mee houdt tijdens een kennismakingsgesprek.
Teamgericht versus individueel
Sommige werkgevers belonen individuele prestaties terwijl anderen het resultaat van een team of van de gehele organisatie belonen. In een cultuur waar individuele prestaties apart beloond worden, zullen collega’s meer geneigd zijn om zelf goed te presteren en hun resultaat ook zichtbaar te maken. Dit zou eerder tot “haantjesgedrag” kunnen leiden. Bij organisaties waar het teamresultaat telt, zullen collega’s zich doorgaans minder profileren met individuele bijdragen.
Werkdruk en werk-privé balans
Iedere werkgever zegt rekening te houden met een goede werk-privé balans, maar wij zien grote verschillen. Wij kennen een kantoor waar niemand meer dan 32 uur werkt, terwijl er bij andere werkgevers van je verwacht wordt dat je altijd voor overuren beschikbaar bent, bijvoorbeeld in bepaalde periodes. Daarnaast zien we grote verschillen in de mogelijkheden om vanuit huis te werken. Praat tijdens kennismakingsgesprekken over de verwachtingen omtrent het gemiddelde aantal overuren, de werktijden en de flexibiliteit in tijden en locatie, zodat je kunt beoordelen of dat bij je wensen en privésituatie past.
Innovatie en technologie
Alle werkgevers zijn bezig met innovatie op het gebied van automatisering en digitalisering. Men streeft naar zo min mogelijk repeterende handelingen en zoveel mogelijk toegevoegde waarde en advies. Het vertrekpunt is echter heel wisselend. Verlopen alle administraties geautomatiseerd of worden er ook nog Excel bestanden door klanten aangeleverd? Worden er maand- en kwartaalrapportages gemaakt en besproken? Verloopt het aannameproces van nieuwe klanten digitaal of worden veel zaken nog handmatig verwerkt? Vraag in een gesprek naar de tools en programma’s waarmee gewerkt wordt en vraag ook naar de wensen op dit gebied voor de komende tijd. Dan krijg je een goed beeld van de huidige status.
Carrière ontwikkeling
In accountancy, belastingadvies en salarisadministratie kun je jezelf altijd blijven ontwikkelen. Werkgevers bieden hier vele verschillende mogelijkheden voor. Denk aan tussentijdse ontwikkelgesprekken, een persoonlijke coach, intern vaktechnisch overleg, opleidingen en cursussen, een loopbaanpad waarbij je periodiek doorstroomt naar de volgende functie enz. Bij de ene organisatie wordt van je verlangd dat je continu stappen blijft zetten, terwijl er bij andere organisaties meer ruimte is om je werkzaamheden een veel langere periode te blijven doen.
Diversiteit en inclusie
De mate van diversiteit en inclusie verschilt tussen werkgevers. Een aantal werkgevers is hier heel bewust mee bezig en heeft zich aangesloten bij het Convenant diversiteit en inclusie accountantskantoren. Sommigen lanceren verschillende initiatieven ter bevordering van diversiteit en inclusie. Vaak kun je op de website aanvullende informatie vinden over hoe inclusief een cultuur is en welke initiatieven zij genomen hebben.
Communicatiestijl
Sommige werkgevers hebben een hele open communicatiestijl. Je kunt bij hen jezelf laten zien en aangeven wat je ergens van vindt. Daarbij is er ruimte voor feedback en discussie. Men is hier gericht op samenwerking en begrip voor elkaars standpunten. Bij andere werkgevers laten collega’s wat minder van zichzelf zien en heeft de communicatie meer betrekking op feiten en cijfers. Vaak kun je uit de informatie en taal op de website al wat afleiden over de communicatiestijl. Tijdens een gesprek kun je hier een nog betere indruk van krijgen.
Werkomgeving
De fysieke omgeving van kantoren loopt sterk uiteen. Sommige kantoren hebben een wat meer traditionele inrichting en anderen hebben lounge- en relaxruimtes of zelfs een lunchruimte met een eigen après-ski bar. Bekijk daarom alvast foto’s op Finch Online en de website van het kantoor, zodat je je een beeld daarvan kunt vormen en kunt zien of het bij je past.
Om te weten te komen of een bedrijfscultuur van een werkgever bij jou zou kunnen passen, doorloop je de scan op Finch Online. Dan zie je meteen welke culturen veel overeenkomsten hebben met je karakter. Vervolgens kun je ook alle andere kenmerken per werkgever bekijken om te beoordelen welke kantoren het beste bij je karakter en wensen passen.
Heb je werkgevers geselecteerd waarmee je in gesprek zou willen gaan? Maak jezelf dan zichtbaar voor hen op Finch Online, zodat alleen zíj met passende mogelijkheden contact op kunnen nemen en stel dan gerichte vragen over de onderwerpen hierboven. Je kunt ook kijken of je in je netwerk al iemand hebt die werkzaam is bij het kantoor en je daar meer over kan vertellen. Want inzicht in de cultuurverschillen van werkgevers is essentieel om een werkgever te vinden die past bij je karakter, doelen en wensen.